Leerling

Anti-pestprotocol en veiligheidsplan

Wij vinden het belangrijk dat de school een veilige omgeving voor onze leerlingen is. Als de school signaleert dat een leerling gepest wordt, is dit een probleem voor alle direct betrokken partijen. De Breul wil pestproblemen voorkomen door middel van een preventieve aanpak. Deze aanpak bestaat uit het aangeven van duidelijke omgangsregels en het besteden van aandacht aan een veilig pedagogisch klimaat. Als pesten desondanks toch optreedt, moeten docenten dat kunnen signaleren en voor leerlingen moet duidelijk zijn waar zij met hun probleem terecht kunnen. In ons pestprotocol staat omschreven hoe wij willen zorgen voor een veilig klimaat en hoe wij handelen bij pesten. In het veiligheidsplan staat beschreven hoe wij de veiligheid in de school borgen.

Bijlesbuddy

Bijles voor en door leerlingen

Voor wie?
Onderbouwleerlingen die inhoudelijke ondersteuning nodig hebben bij één specifiek vak kunnen bijles krijgen van een bovenbouwleerling. Sporadisch kunnen ook bovenbouwleerlingen bijles aanvragen.

Kosten
De kosten bedragen 7 euro per (klok)uur voor een bijles aan een onderbouwleerling en 10 euro voor bijles aan een bovenbouwleerling.

Aanmelden
De coach bespreekt met de leerling/ouders de werkwijze en stelt ouders op de hoogte van de kosten.
• De coach stuurt een mail naar de bijlescoördinator met de vraag, met vermelding van één vak, voor de bijles.
• De bijlescoördinator gaat op zoek naar een passende match. De bovenbouwleerling krijgt een mail met de contact gegevens van de leerling die bijles wil en neemt initiatief om een afspraak te maken. In deze mail wordt de coach in c.c. gezet, zodat hij/zij op de hoogte blijft.
• De bovenbouwleerling stuurt een mail naar de coördinator als de eerste afspraak gemaakt is. Op dat moment stapt de coördinator er tussen uit.

Monitoring
Coaches houden in de gaten of de bijlessen naar wens verlopen. Bij problemen die ze zelf niet kunnen oplossen kunnen ze de coördinator inschakelen. Het aanvragen van bijles is niet vrijblijvend. Zowel leerlingen die zich opgeven om bijles te geven als de ontvangende partijen gaan een verplichting aan. De bijles wordt gegeven op school.

Meer informatie?
Stuur een mail naar: bijles@de-breul.nl

BKKL-ers

BKKL-er is de afkorting van Brug-Klas-Klassen-Leerling. Dit zijn leerlingen uit havo-4 of vwo-4 die leerlingen uit de brugklas wegwijs maken op onze school. Zij helpen mee met open dagen, organiseren met de coach introductie-activiteiten en gaan mee op brugklaskamp. Brugklasleerlingen kunnen met veel van hun vragen bij een BKKL-er terecht. Elke brugklas heeft 3 of 4 BKKL-ers. BKKL-ers worden getraind en begeleid door een docent.

Coaching

De centrale rol in de ondersteuning is weggelegd voor de coaches. Leerlingen worden in groepen van ongeveer 15 leerlingen begeleid door een coach. De bedoeling hiervan is dat leerlingen binnen een relatief kleine setting begeleiding krijgen. Deze coaching ondersteunt het zelfverantwoordelijk leren.  Teneinde vaardigheden zoals plannen, organiseren en gestelde doelen daadwerkelijk uitvoeren begeleiden de coaches de leerlingen in hun ontwikkeling. Leerlingen nemen zoveel mogelijk de eigen regie over hun ontwikkelproces. Tweemaal per week start de lesdag met een coachingsmoment tussen leerlingen en coach van 25 minuten. Op donderdag is er schoolbreed een (band) uur ingeroosterd. Dit banduur kan gebruikt worden om met (groepen van) leerlingen bredere zaken op te pakken. Minimaal tweemaal per jaar vindt er een driehoeksgesprek plaats tussen de leerling, ouders/verzorgers en de coach. De leerling reflecteert in de driehoeksgesprekken op zijn/haar eigen ontwikkeling en geeft aan welke doelen hij/zij heeft ten aanzien van zijn verdere groei.

Decanaat

De Breul heeft op elke afdeling een decaan die verantwoordelijk is voor de keuzebegeleiding op de betreffende afdeling.  De decaan ondersteunt de coach in het geven van de keuzelessen en geeft vanuit zijn specifieke deskundigheid advies wanneer een leerling in het keuzeproces tegen vragen of problemen aanloopt. Daarnaast verzorgt de decaan ook voorlichtingen voor ouders en leerlingen, zowel over studie- en beroepskeuze als keuzetrajecten binnen school. Ook organiseren de decanen gezamenlijke activiteiten voor specifieke jaarlagen.

De decanen zijn:
– mavo: Roel Ootjers, r.ootjers@de-breul.nl
– havo: Carmen Kuijper, c.kuijper@de-breul.nl
– vwo: Donald van Lidt de Jeude, d.vanlidtdejeude@de-breul.nl

Executieve functies

Bij de ondersteuning op De Breul staat het versterken van executieve functies centraal. Executieve functies zijn vaardigheden die nodig zijn om taken effectief uit te voeren en problemen op te lossen. Ze zijn van grote invloed op gedrag en leren. We onderscheiden de volgende executieve functies: planning, organisatie, tijd verdelen, starten, onthouden, jezelf kennen, impulscontrole, emotiecontrole, aandacht erbij houden, flexibel zijn, doelen halen. Voor meer informatie, neem contact op met de coach van uw kind.

Huiswerk

Lesmateriaal bij zich hebben en het huiswerk leren en maken is een belangrijke voorwaarde voor leerlingen om goede resultaten te boeken. In de onderbouw wordt het huiswerk door de docent in Magister gezet. In de bovenbouw wordt gewerkt met planners. In de coachlessen wordt aandacht besteed aan het aanleren van een goede studiemethode en aan het plannen van het huiswerk. Daarnaast controleren docenten met regelmaat het geleerde en gemaakte huiswerk. Leerlingen die hun werk niet in orde hebben worden daar door de docent op aangesproken. Ook kan een docent ervoor kiezen het “niet in orde hebben van het huiswerk” te registreren in Magister, leerlingen en ouders kunnen het aantal registraties van het niet in orde hebben van het huiswerk hierin inzien.

Leerlingbegeleidster

Vanuit een samenwerking tussen gemeente en school ondersteunt de leerlingbegeleidster Joyce de Jong (j.dejong@de-breul.nl), leerlingen op het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg. Deze ondersteuning kan zowel op school als ook thuis plaatsvinden. De ondersteuning vindt op individuele basis plaats en is gericht op leerlingen die vanwege complexe sociaal-emotionele of cognitieve problemen uitvallen op executieve functies. De leerlingbegeleidster wordt ook ingezet bij leerlingen die thuis (dreigen te komen) zitten.

Leerlingparticipatie

Active leerlingen
De Breul kent een scala aan groepen leerlingen die activiteiten organiseren voor hun medeleerlingen. Deze groepen zijn verenigd in de VLA (Vergadering van Leerlingenactiviteiten).

Cultureel Avondprogramma (CAB)
Het CAB (Cultureel Avondprogramma De Breul) bestaat uit drie personeelsleden en een groep van ongeveer 15 leerlingen. Al meer dan 27 jaar organiseert het CAB culturele en vooral feestelijke avonden voor leerlingen op De Breul. Voorbeelden zijn het Halloween feest, brugklasgala, eindexamen gala, maar ook heeft het CAB een belangrijke rol bij de musicals en talentenjachten.

GSA
De Gender en Sexuality Alliance: een gezellige supportgroep met leerlingen en docenten die zich inzetten voor de LHBTI+ gemeenschap op onze school.

iStudents
De iStudents: Een leerlingengroep die medeleerlingen en docenten helpen met hun computerproblemen. Dus heb jij problemen met je MacBook? Snap je iets niet van Office 365? Kan je niet op het Wi-Fi? Kom dan in de grote pauze naar het computerlokaal 134! Dan kunnen wij jou verder helpen.

Leerlingenraad
De Leerlingenraad komt op voor de belangen en rechten van leerlingen op De Breul. Van schone toiletten tot betere prijzen in de kantine, wij proberen ervoor te zorgen. We vergaderen één keer per week over onze plannen en acties. Deze vergadering vindt plaats tijdens de tweede pauze op dinsdag in het paviljoen. De laatste jaren hebben we o.a. het volgende bereikt: Wi-Fi op school, de bankjes en tafeltennistafels buiten, het asfalteren van het fietspad en meer. Daarnaast hebben we ons ook beziggehouden met de kwaliteit van de KWT’s, de periodisering, de onderwijstijd en veiligheid. Ook organiseert de leerlingenraad activiteiten zoals de actie “leraar van het jaar”.

Vertegenwoordiging van Leerlingen In Benoemingsprocedures (VLIB)
VLIB staat voor Vertegenwoordiging van de Leerlingen In de Benoemingsprocedure. De VLIB bestaat sinds 1977 en vertegenwoordigt de leerlingen van de school in de benoemingsprocedure van personeelsleden. De VLIB heeft inspraak bij sollicitatiegesprekken en de beoordeling van personeelsleden. Leerlingen hebben vaak een heldere kijk op hoe docenten en ander personeel in de school functioneren, waardoor een nieuw perspectief wordt gegeven aan de beoordeling.

De leden van de VLIB nemen deel aan de sollicitatiegesprekken van (nieuwe) personeelsleden. Voor de beoordeling van docenten verzamelen ze gegevens door enquêtes te houden in een aantal klassen. Op basis daarvan schrijven de leerlingen van de VLIB een advies over een benoeming van een docent voor de schoolleiding. Leerlingen krijgen eerst een degelijke scholing voordat zij hieraan mogen meedoen. De VLIB vergadert iedere week tijdens de tweede pauze op dinsdag in het paviljoen.

 

Ondersteuningsstructuur-PM route

Onze ondersteuningsstructuur noemen we PM-route. PM staat voor professioneel moment. Dit is een overlegmoment waarbij de betrokken professionals de ondersteuningsbehoefte van de leerling bespreken en reflecteren op eigen handelen en geboden ondersteuning. In de PM-route kan worden opgeschaald van PM 1 (ondersteuning in de klas) naar PM 2 (ondersteuning door het team) en PM 3 (ondersteuning door interne en externe specialisten), afhankelijk van de complexiteit van de ondersteuningsvraag.

Aan het overleg in PM 3 nemen deel: Teamleider leerlingondersteuning, orthopedagoog, leerlingbegeleidster, medewerker Centrum Jeugd en Gezin (CJG) en eventueel een leerplichtambtenaar en/of de schoolarts. De coach meldt een leerling aan voor een PM.

Teamleider leerlingondersteuning

De teamleider leerlingondersteuning, Marget Beekman, heeft binnen de school de taak om de PM-route en het ondersteuningsaanbod dat in de school wordt aangeboden, aan te sturen. Daarnaast adviseert zij de schoolleiding, de teamleiding, de coaches en de docenten over de leerlingondersteuning. Bij ondersteuningsvragen kunt u contact opnemen met de coach van uw kind.

Orthopedagoog

Onze orthopedagogen geven advies aan vakdocenten en coaches met betrekking tot de ondersteuning in de klas van leerlingen met sociaal emotionele problematiek en/of specifieke leerproblemen. Vanuit PM-3 kan de orthopedagoog worden ingeschakeld voor individuele ondersteuning van leerlingen.

Onze orthopedagoog sociaal emotionele problematiek is:  Ilse Lalieu (i.lalieu@de-breul.nl). Zij verzorgt  ook faalangstreductietraining en is APC (Anti-Pest-Coördinator).

Onze orthopedagoog leerproblemen is: Vera Smit (v.smit@de-breul.nl). Zij is aanspreekpunt voor leerlingen met specifieke leerproblemen (dyslexie, dyscalculie) en leerlingen waarbij Nederlands de 2e taal is.

 

Ouder- en jeugdsteunpunt Zuidoost-Utrecht

Het ouder- en jeugdsteunpunt Zuidoost-Utrecht is er voor ouders en leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs in de gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.

Passend onderwijs

Leerlingen die zich bij ons op school aanmelden met een bijzondere ondersteuningsbehoefte zullen door de aannamecommissie voorgedragen worden aan het hoofd leerlingondersteuning (PM 0). Samen met alle betrokkenen en een specialist zal de ondersteuningsvraag in kaart gebracht worden en beoordeeld worden of de Breul de benodigde ondersteuning kan bieden. Als dit niet het geval is wordt de leerling niet aangenomen en doorverwezen naar een andere vorm van onderwijs. Als de leerling aangenomen wordt kunnen de volgende interventies worden ingezet: faciliteitenpas, handelingsadviezen voor docenten, voorlichting voor docenten, doelenkaart of OPP (ontwikkelingsperspectiefplan). Ook kunnen in een vroeg stadium externe specialisten worden betrokken.
De ondersteuning die door De Breul wordt aangeboden is vastgelegd in het School Ondersteunings Profiel van de school. In de gids leerlingondersteuning staat het ondersteuningsaanbod van de Breul beschreven.

Protocol medicijngebruik en medisch handelen

Personeel op De Breul wordt regelmatig geconfronteerd met leerlingen die klagen over pijn (buikpijn, hoofdpijn) die meestal met eenvoudige middelen (zoals paracetamol) te verhelpen is. Daarnaast krijgen wij soms een verzoek van ouders om hun kind de door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen.  Met het oog op de gezondheid van leerlingen is het van groot belang, dat personeelsleden in alle situaties zorgvuldig handelen.

Personeelsleden moeten daarbij over de vereiste bekwaamheid beschikken en moeten zich realiseren dat wanneer zij fouten maken of zich vergissen, zij voor deze foute handelingen of vergissingen aansprakelijk gesteld kunnen worden.   De Breul geeft in dit protocol aan hoe wij in deze situaties kunnen handelen. Uitgangspunt van dit protocol is dat er alleen lichte pijnbestrijding verstrekt wordt aan leerlingen indien de ouders hier mee instemmen via Magister toestemmingsmodule. Personeelsleden voeren in principe geen voorgeschreven medische handelingen uit. Medicijnen worden alleen incidenteel enkel en alleen na het sluiten van een overeenkomst en nooit structureel toegediend.

Als een leerling vanwege bv allergie acute medische zorg nodig heeft, verzoeken wij ouders dit bij aanmelding op De Breul kenbaar te maken. In het onderstaande protocol ‘Medicijngebruik en medisch handelen’ vindt u het formulier waarin afspraken kunnen worden vastgelegd.

Talentbegeleiding

De Breul kent veel getalenteerde leerlingen. Voor een beperkt aantal leerlingen geldt dat zij over zulke uitzonderlijke talenten beschikken dat schooltijd en ontwikkeling van talent elkaar in de weg zitten. Het gaat dan bijvoorbeeld om leerlingen die veel moeten trainen voor hun topsport of voorstellingen moeten uitvoeren vanwege hun muzikale talent. Daarnaast willen deze leerlingen natuurlijk ook hun schoolwerk op orde houden. Voor een reguliere VO-school betekent dat passen en meten. Wet- en regelgeving bieden eenvoudigweg maar een zeer beperkt aantal mogelijkheden.

Daarom heeft De Breul een zogenaamde talentbegeleider, een docent die met deze getalenteerde leerlingen meedenkt op het gebied van doelen, planning en organisatie. De talentbegeleider kan samen met de leerling kijken waar de knelpunten zijn qua schoolwerk en de uitvoering van de nevenactiviteiten. Leerlingen nemen hier zoveel mogelijk zelf regie over hun ontwikkelproces. Voor meer informatie kan de leerling zich melden bij Onno van Dongen (o.vandongen@de-breul.nl).