Op maandag 8 juni vond de tweede gymnasiumdag van dit schooljaar plaats, dit keer voor de leerlingen van klas 1 en 2. De dag begon met een gezamenlijke introductie, waarna de leerlingen in groepjes uiteen gingen voor een afwisselend ochtendprogramma.

Tijdens drie rondes konden zij zich onderdompelen in verschillende activiteiten. Zo werd er fanatiek geschaakt, ontdekten leerlingen via een VR-opdracht het Colosseum – inclusief verrassende weetjes zoals de beroemde zeeslagen die daar ooit werden nagebootst – en speelden zij een ‘Wie ben ik?’-spel met klassieke figuren. Ook werd er gewerkt met woordenboeken en taalspelletjes, waarbij kennis van de klassieke wereld op een speelse manier werd verdiept.

Na deze intensieve ochtend genoten de leerlingen van een gezamenlijke, verzorgde lunch en een welverdiende pauze.

In de middag stond een bijzondere activiteit op het programma: een escaperoom in het thema van Asterix. De leerlingen gingen enthousiast aan de slag en lieten zich volledig meevoeren in de Gallische wereld. Samenwerken, puzzelen en logisch nadenken stonden centraal, en dat leverde veel betrokkenheid én plezier op.

De dag werd gezamenlijk afgesloten, waarna iedereen terug kon kijken op een geslaagde gymnasiumdag. Het was een dag waarop duidelijk zichtbaar werd waar het gymnasium voor staat: meer ontdekken, meer verdiepen – en vooral veel plezier beleven aan het leren.

Mark Wijnholt (docent Frans)