Sinds enige tijd is het technisch mogelijk om Magister Cijfertijd in te stellen. Dit wil zeggen dat docenten op elk gewenst moment cijfers kunnen invoeren, maar dat je als school kunt sturen op het moment van publicatie van nieuw bijgekomen cijfers voor leerlingen en ouders/verzorgers. De Breul wil meegaan in deze ontwikkeling.
De aanleiding voor verandering:
- Leerlingen ervaren stress en prestatiedruk: de continue mogelijkheid dat cijfers online staan is een stressfactor. De continue ‘dreiging’ van het online komen van een cijfer zorgt ervoor dat het stressysteem geactiveerd blijft bij leerlingen en ook bij ouders/verzorgers.
- Het publiceren tijdens schooltijden zorgt voor lesverstoring.
- We constateren een overmatige gerichtheid op de behaalde resultaten i.p.v. op het leerproces (extrinsieke motivatie i.p.v. intrinsiek motivatie).
In ons toetsbeleid leggen we de nadruk op het leerproces waarbij de focus meer gericht is op feedback en groei in plaats van op resultaten. Het niet continue beschikbaar komen van nieuwe cijfers past goed bij deze visie. Het vraagt van leerlingen en vakdocenten een mindshift om het leren en feedback meer centraal te stellen i.p.v. het resultaat. Daar komt bij dat ouders/verzorgers nu soms het cijfer al zien in Magister voordat de leerling zelf het cijfer heeft gezien. In het kader van eigenaarschap en regie bij de leerlingen vinden we dat de omgekeerde wereld.
Vanaf vrijdag 17 oktober worden de cijfers daarom dagelijks gepubliceerd, tussen 17.00u en 18.00u. Lessen worden dan niet meer verstoord door de mededeling van een cijfer en dit tijdblok tussen 17u en 18u draagt bij aan de scheiding tussen school en privétijd. Dit betekent dat leerlingen en ouders/verzorgers dagelijks om 17u nieuw bijgekomen cijfers te zien krijgen. Cijfers die na 18u die dag worden ingevoerd, ziet u dan pas weer de werkdag erna om 17u. De opmerkingenkolommen in Magister en de kolommen voor inzet en inzicht gaan mee in deze uitwerking van dagelijks publiceren. Gegevens over bijvoorbeeld aanwezigheid of te laat komen zijn wel altijd zichtbaar.
Op zaterdag en zondag, in vakanties, tijdens lesvrije dagen en partweken staat de publicatie van cijfers dicht. Nieuw ingevoerde cijfers in het weekend, maar ook tijdens een partweek of vakantie zijn dus pas de werkdag ná het weekend, de partweek of vakantie om 17u zichtbaar.
Het instellen van deze zogenaamde Magister Cijfertijd kan alleen voor de hele school. Je kunt dus geen onderscheid maken tussen bepaalde jaarlagen. Daarom zullen tijdens de laatste partweek voor examenklassen later in het schooljaar de cijfers wél open blijven staan voor de hele school.
Na PART 2 zal dit worden geëvalueerd in de leerlingresonansgroepen en in de docententeams. Na evaluatie zullen we ook bekijken hoe we e.e.a. kunnen opnemen in het bestaande toetsbeleid.
Advies aan ouders/verzorgers:
Sommige leerlingen geven aan dat de ervaren druk rondom cijfers ook vanuit ouders/verzorgers wordt gevoeld. Het is aan u als ouder/verzorger hoe u hiermee omgaat. U kent uw kind zelf het best. Wij willen als school wel meegeven dat het niet noodzakelijk is om dagelijks naar de cijfers van uw kind te kijken. We vinden het belangrijk dat leerlingen de verantwoordelijkheid en ruimte krijgen om regie te kunnen nemen in de communicatie over hun voortgang. Het live gesprek hierover, liefst op initiatief van uw kind, is natuurlijk zeer waardevol. Leerlingen zelf zijn hierover geïnformeerd via het leerlingportaal.
Sommige leerlingen geven aan dat de ervaren druk rondom cijfers ook vanuit ouders/verzorgers wordt gevoeld. Het is aan u als ouder/verzorger hoe u hiermee omgaat. U kent uw kind zelf het best. Wij willen als school wel meegeven dat het niet noodzakelijk is om dagelijks naar de cijfers van uw kind te kijken. We vinden het belangrijk dat leerlingen de verantwoordelijkheid en ruimte krijgen om regie te kunnen nemen in de communicatie over hun voortgang. Het live gesprek hierover, liefst op initiatief van uw kind, is natuurlijk zeer waardevol. Leerlingen zelf zijn hierover geïnformeerd via het leerlingportaal.
Wij wensen iedereen een ontspannen, cijfervrije, herfstvakantie toe.
Mariska Punt (conrector onderwijs)
