Meer Natuur

De afgelopen maanden realiseerden leerlingen van de tweede klas atheneum/Technasium van De Breul een unieke pilot met het WWF  in samenwerking met partners als Young Impact en IVN. Het project valt onder de noemer MDT. Dit staat voor Maatschappelijke Diensttijd. Het doel hiervan is talentvolle jongeren aanzetten tot het in actie komen zodat ze ècht het verschil kunnen maken voor een betere wereld. In dit pilotproject werden de leerlingen van De Breul uitgedaagd zich in te zetten voor ‘meer natuur’, binnen drie thema’s ‘voeding’, ‘wildlife’ en ‘klimaat’. Ze gingen aan de slag met hun eigen natuurprojecten waar heel veel originele en goede ideeën uitkwamen, zoals een natuur- escaperoom, vier seizoensgebonden en betaalbare recepten in vier talen uitgebracht voor de voedselbank, de realisatie van een amfibieën vijver en wildwissels op het terrein van De Breul. En wacht dacht je van de ‘Dopper Hopper’? Je Dopperfles of bidon met schroefdop omtoveren tot een afvalbakje. Hierdoor heb je altijd je prullenbakje bij je om zwerfafval mee te nemen.

Twee weken geleden zijn de eindpresentaties gehouden bij congrescentrum Antropia aan de opdrachtgever WWF. Er waren maar liefst 120 belangstellen, waaronder natuurlijk ook trotse ouders en verzorgers. Zeven teams hielden hun Impact project presentaties. Een officiële jury beoordeelde alle projecten. Er zijn twee winnaars uitgeroepen (de amfibieën vijver en de wildwissels) en twee eervolle vermeldingen: de ‘Dopper Hopper’ ( en seizoensgebonden voedselpakketten voor de voedselbank. Na evaluatie van dit project zal dit door andere scholen in Nederland ook uitgerold gaan worden.

Leuk om te zien: De Dopper Hopper via YouTube

Als spectaculaire afsluiting van het MDT-pilot project gaan alle tweede klas atheneum/Technasium leerlingen op 11 juni naar AFAS live in Amsterdam voor de Young Impact Day. Deze dag staat in het teken van optredens van bekende artiesten, persoonlijke verhalen delen en informatie uitwisselen over maatschappelijke thema’s als klimaat, gelijke kansen en mentale gezondheid. Dit benadrukt het gevoel dat leerlingen niet alleen impact hebben gemaakt, maar ook onderdeel zijn van een grotere beweging.

Het Technasiumteam.