Op De Breul willen we dat elke leerling zich gezien voelt en de juiste begeleiding/ondersteuning krijgt als dat nodig is. De leerlingondersteuning hebben wij vormgegeven in onze zogenaamde PM route.
We bekijken de ondersteuningsbehoefte en het gedrag van de leerling vanuit de bril van executieve functies: vaardigheden die nodig zijn om gedrag te sturen en tot leren te komen. (plannen, organiseren, tijd verdelen, starten met een taak, onthouden, emoties controleren, aandacht vasthouden, doelen stellen, flexibel denken, impulscontrole, zelfreflectie). Vaardigheden zijn te oefenen en te trainen. Executieve functies geven ons zodoende een concreet kader en richting voor de interventies die we inzetten om leerlingen/klassen te begeleiden.
Hoe ziet de PM Route eruit?
PM 0: screening ondersteuningsbehoefte bij instroom
Van alle leerlingen die nieuw op de Breul zijn (brugklas en zij-instroom) zijn de dossiers doorgenomen. Leerlingen die recht hebben op faciliteiten krijgen een faciliteitenpas met onder andere tijdverlenging, laptop en/of voorleesoftware. Voor een aantal leerlingen zijn handelingsadviezen voor de docenten opgesteld of wordt direct extra ondersteuning ingezet.
PM 1: begeleiding door de docenten in de klas
De leerling wordt door de vakdocent en coach begeleid op basis van eigen interventies van de docent en eventuele handelingsadviezen.
PM 2: leerling of klassenbespreking
Om de week is op donderdag het 7e uur een PM 2 moment ingeroosterd waarop individuele leerlingen of klassen besproken kunnen worden met de lesgevende docenten. Er worden afspraken gemaakt over de aanpak/interventie en deze worden na een aantal weken geëvalueerd.
PM 3: ondersteuningsteam
Als blijkt dat een leerling intensievere ondersteuning nodig heeft op school dan wordt de leerling door de coach en teamleider aangemeld bij PM 3. Dit team bestaat uit interne en externe specialisten: Ilse Lalieu(orthopedagoog), Joyce de Jong (leerlingbegeleidster), Bente Groenendaal (cjg =centrum voor jeugd en gezin-gemeente), Anja Strengers (schoolarts), Margret Beekman (hoofd leerlingondersteuning). Indien nodig wordt de leerplichtambtenaar ook betrokken. PM 3 vindt elke week op een vast moment plaats
Vanuit PM 3 vindt altijd een vervolggesprek plaats met leerling, ouders, betrokken coach en eventueel de teamleider. In dit vervolggesprek wordt een plan van aanpak opgesteld wat na 6 weken wordt geëvalueerd en bijgesteld of gecontinueerd.
Door middel van deze structuur hebben wij de leerlingen goed in beeld. Heeft u vragen over de ondersteuningsstructuur dan kunt u contact opnemen met de coach, teamleider of teamleider leerlingondersteuning.
Margret Beekman (teamleider leerlingondersteuning, schoolpsycholoog, docent LO)