AI is natuurlijk niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Daarom werd het hoog tijd om hier beleid op het schrijven. In dat beleidsstuk is te lezen dat we als school AI-gebruikers in de gelegenheid willen stellen om AI in te zetten ter ondersteuning – niet ter vervanging – van het leerproces of werk. De Breul is een school die leerlingen graag in aanraking laat komen met de echte wereld om zich heen. AI hoort daar tegenwoordig volop bij. We moedigen zowel medewerkers als leerlingen aan om zich te verdiepen in de technische en creatieve mogelijkheden, evenals de ethische beperkingen van AI. Gebruikers van AI dienen zich bewust te zijn dat AI, hoe levensecht het ook kan overkomen, niet de waarheid is en behalve voordelen, ook risico’s, gevaren en kosten met zich mee kan brengen.
We steken in op verantwoord gebruik en wél vermelden dát je AI hebt gebruikt. Het gebruik van AI brengt risico’s met zich mee waar we met zijn allen alert op moeten zijn en die we onze leerlingen ook moeten leren. Leerlingen mogen zich dan wellicht snel bekwamen in het gebruik van AI, maar de nadelen en risico’s overziet het puberbrein niet altijd. Hier hebben wij als school dus een belangrijke taak. Te denken valt aan het aanleren van een kritische houding op de output van AI, het wijzen op privacy risico’s en de impact op je footprint, maar ook het besef dat AI-tools nu vaak nog een eenzijdige, bevooroordeelde reacties geven en ongelijkheid in de hand werken. Hoe we dit alles gaan implementeren, wordt op dit moment uitgedacht binnen het project Digitale Geletterdheid. Bij deze delen we wel vast de samenvatting van de uitgangspunten voor leerlingen. Het hele beleidsstuk kunt u hier lezen. Leerlingen zijn hierover ook geïnformeerd middels het leerlingportaal.
Samenvatting
Deze richtlijnen zijn opgesteld om te helpen AI op een verantwoorde en effectieve manier te gebruiken. Hierbij een kort overzicht van wat je mag, moet en niet mag doen met AI:
Wat je mag doen:
- AI gebruiken als hulpmiddel om ideeën te genereren, te brainstormen en je schoolwerk te verbeteren.
- AI inzetten ter ondersteuning van het leren – bijvoorbeeld om uitleg te krijgen of stof samen te vatten – mits je het resultaat kritisch beoordeelt.
Wat je moet doen:
- Overweeg vooraf of het gebruik van AI in deze situatie ethisch verantwoord en passend is.
- Wees transparant: vermeld het gebruik, en geef aan waarvoor je AI hebt ingezet. Voeg je prompts (invoervragen) toe als bijlage.
- Evalueer altijd kritisch de uitkomsten van AI en bedenk of het eerlijk en betrouwbaar is.
Wat je niet mag doen:
- Opdrachten volledig door AI laten uitvoeren, zonder kritisch na te denken en verantwoording af te leggen.
- AI gebruiken voor fraude of onethisch gedrag.
- Gevoelige informatie invoeren.
